Sivuja ei enään päivitetä 2024.04 jälkeen.

Voimistelu- ja Urheiluseura Halikon Hehku Ry perustettiin vuonna 1952. Hehkun maja valmistui 1988 hirsirakenteisena, Vilho Mäkelän suunnittelemana, entisen palaneen lautarakenteisen tilalle. Hirret on Salolaisen Vehasen sahan toimittamia.

Hehkulla oli tontti aikaisemmin Vaskiontien ja Hirvitien kulmauksessa Hirvitien vasemmalla puolella. Tontti vaihdettiin kuitenkin nykyiselle paikalleen.

Tietä ei ollut. Materiaalia kuljetettiin Märyn asukkaiden yhteisellä ponnistuksella metsäisen ja soisen maaston läpi. Yhdessä tekemisen meiningillä, yli erilaisten rajojen.

Märyn uimala löytyy Hirvitietä jatkamalla Sotilasmestarintien risteyksen jälkeen parisataa metriä vasemmalla. Uimalaa hoidettiin pitkään Hehkun jäsenien talkootyönä.

Kesäisin majan pihalle oli viritetty lentopalloverkko jäsenistön ja kyläläisten käyttöön. Saunakin oli halukkaille kuumana ja suihku jos saunaan ei ehtinyt.

Seuratoiminta oli yleisurheiluluonteista eikä juurikaan jatkuvaluonteista jaostoa syntynyt. Viimeisimmät juniorilajit loppuivat 1990 luvun lopulla ja aikuisilla jatkui lentopallo ja veteraanijäsenissä keilailu. Nämäkin loppuvat 2018 vuoteen. Toiminta jatkuu kuitenkin eläkeläisten tapaamisina ja ryhmäjumppina. Niin ja unohtamatta majamme vuokraustoimintaa jonka tarpeelle ei näytä loppua olevan. Ja nyt seuraavaan asiaan...

Viime vuosien muutokset seurarakenteessa ja yhteiskunnan talousrakenteissa ovat kiristäneet kaikkien vastaavien tilojen hallintaa ja toimintaa. Hehkun majaa on koetettu myydä aikaisemminkin mutta siinä onnistumatta. Nyt myyntiä on lähdettiin koettamaan uudelleen edellä kuvattujen ongelmien vuoksi.  Kiitämme vuosia kestäneestä kiinnostuksesta ja asiakkuuksista sekä yhteistyökumppanuuksista. Kaikki loppuu aikanaan.